Wis pada luntur sing nate diwulangne bu guru utawa pak guru nalika sampean isih SD. Nalika semono nate diwulang unggah ungguhe basa, nulis aksara  nembang macapat, parikan, sanepan, lan sak pinunggalane lan sak piturute. Luwih trenyuh yen ngerti wong sok kadang muni “wong jawa wis kelangan jawane”, ning amung abang-abang lambe tok ora temancep ing niat ora kebabar ing laku, malah saya gawe wirange wong Jawa. Jal, apa ora ngacelake sing ngono kui?

Sak tenane ilmu jawa kuwi ora amung ilmu sing klenik utawa sing mambu-mambu mistis tok, ya ora nggiring wong supaya nglalekake opo kepercayaane. Sing agamane Islam ya dilakoni apa sing dadi wajibe lan didohi apa sing dadi harame. Semono uga agama sing liyane, tetepa ing dalane dhewe-dhewe. Nanging sing kudu dadi catetan wong jaman saiki kudu bisa ngajeni marang liyane, ora njur menang benere dhewe. Amarga wong urip kuwi bebrayan, ora dhewean.

Ora sitik sing nganggep ilmu jawa kuwi ilmu sing nggiring wong tumuju manembah neng jin setan peri perayangan lan bangsane lelembut. Nanging umpama dibedhah luwih jero maneh, sejatine sing disembah amung siji, Pengeran Kang Maha Kuwaos, mboten wonten lintune. Akeh filosofi-filosofine wong jawa sing wis kapendhem dening majune jaman. Kanjeng Sunan Kalijaga uga wis akeh aweh tuntunan lumantar gagasan-gagasan lan tetembanganipun. Ning isih ana uga sing isih lestari nganti seprene. Kayata tetembungan “Kebo Nusu Gudel”.

Arang wong sing niteni apa wae sejatine makna sing kekandhut ana ing tetembungan kuwi. Karang ya wacan-wacane wong nom saiki wis beda. Buku sing kebak kaweruh kalah pamor karo buku sing isine ngebabne babagan katresnan, cinta-cintaan, baper-baperan, lan sak pinunggalane lan sak piturute. Mula ora gumun yen akeh nom-noman jaman saiki utamane mudha mudhine wong jawa yen ditakoni babagan jawa kangelan mangsuli.

Tembung “Kebo nusu gudel” gambarake kewalike kahanan. Sing janjane gudel (anak kebo) nusu menyang kebone, dadi kewalik. Persasat kebul nuwuhake geni, dudu geni sing nuwuhake kebul. Tegese akeh anak sing wewarah lan aweh pitutur marang wong tuwane. Kanthi dedasar perkembangan jaman lan modernisasi, kaya-kaya wong tuwa dianggep ora weruh apa-apa lan ora kebak ing kaweruh. Sing maune bapak tegese bab apa-apa pepak saiki kaya-kaya dadi bab apa-apa rupak.

Ora sitik ditemoni yen anak wani nyentak klawan wong tuwa amarga bapake utawa ibune angel nampa wewarahe anak. Perlune piwulang babagan tata krama ora patia digubris dening para wong tuwa. Sing penting anake bisa cerdas, nguwasani ilmu iki ilmu kuwi, lan iso aweh piwulang neng sapa wae. Tanpa anane tuntunan saking guru lan wong tuwa, isa uga kanthi kaweruh-kaweruh sing wis ditampa dening putra-putrine dadi nulayani adab, nulayani unggah ungguh.

Nyatane ya ana wae kasus wong tuwa digetaki, guru diantemi, nganti ibune dhewe mentala dipateni. Piwulang ingkang kurang trep isa ndadekake anak saya nglunjak. Yen kakehan dimanja, anak ora bisa mandiri, yen kakehan dikekang anak ora bisa berkembang. Mula, ibarat kopi racikane kudu pas. Gulane kudune pirang sendok, kopine pirang sendok, gelase sepira gedene, banyune sepira takerane kudu pas amrih kasile ya kena dinikmati.

Mugi-mugi ndadosaken ing kawuningan dene punapa ingkang sampun diaturaken ten inggil niku mangkate saking kahanan kang wus dumadi. Amrih mboten dipun wangsuli malih, sukur saget angrembakaaken ilmu-ilmu ingkang dipun warisaken dening para sesepuh. Mugi tinebihna saking rubeda nir ing sambikala.

by : fathur R

KEBO NUSU GUDEL

(versi Indonesia)

Luntur sudah yang pernah diajarkan oleh ibu bapak guru ketika anda masih SD. Di kala itu, pernah diajarkan tentang tata bahasa, menulis aksara, nembang macapat, parikan, sanepan, dan lain sebagainya. Lebih miris lagi apabila mengetahui orang yang berbicara bahwa “orang jawa telah kehilangan jawanya”, tetapi hanya untuk pemanis bibir, tidak menancap di hati dan tidak sesuai dengan perilakunya. Malah semakin membuat malu orang jawa. Coba. Apa tidak mengeceakan yang seperti ini?

Sebenarnya ilmu jawa itu tidak hanya ilmu klenik atau yang berbau mistis saja, dan tidak menggiring orang lain supaya melupakan kepercayaan masing-masing. Yang beragama Islam, jalankanlah apa yang sudah diwajibkan dan tinggalkan apa yang diharamkan. Begitu pula agama yang lainnya, tetaplah di jalan masing-masing. Tetapi satu yang harus jadi catatan orang jaman sekarang harus bisa menghargai orang lain, tidak mengutamakan kebenaran menurutnya sendiri. Karena hidup itu dalam kebersamaan bukan individu.

Tidak sedikit orang yang menganggap bahwa ilmu jawa adalah ilmu yang menjerumuskan manusia untuk menyembah kepada jin, setan, peri perahyangan dan bangsa lelembut. Tetapi kalau ditelusuri lebih dalam lagi, sejatinya yang wajib disembah hanya satu, Tuhan Yang Maha Kuasa, bukan lainnya. Banyak filosofi-filosofi orang jawa yang sudah terpendam seiring kemajuan zaman. Kanjeng Sunan Kalijaga juga sudah banyak memberi tuntunan melalui gagasan-gagasan dan tetembangannya. Tapi ada juga yang masih lestari hingga sekarang, seperti kata-kata “Kebo Nusu Gudel” (Kerbau yang menyusu kepada anaknya)

Sedikit orang yang ingin mendalami makna sejati yang terkandung dalam kata-kata tersebut. Tidak bisa dipungkiri memang bacaan pemuda sekarang berbeda. Buku bacaan yang sarat akan pengetahuan kalah pamor dengan buku berkonten percintaan dan baper-baperan, dan lain sebagainya. Maka tidak heran kalau pemuda jaman sekarang ini kalau ditanya mengenai ilmu jawa kebingungan menjawab.

Istilah “Kebo Nusu Gudel” menggambarkan keadaan yang terbalik. Yang seharusnya anak kerbau menyusu oada induknya jadi terbalik. Ibarat asaplah yang menimbulkan api, bukan api yang menimbulkan asap. Artinya banyak anak yang mengajari dan memberi nasihat kepada orang tuanya. Dengan dalih perkembangan zaman dan modernisasi, seakan-akan orang tua dianggap tidak tahu apa-apa dan minim pengetahuan. Yang tadinya bapak berarti bab apa-apa pepak (apa saja tahu), sekarang menjadi baba pa-apa rupak (apa saja sempit)

Tidak sedikit ditemui ada anak yang berani membenak orang tua karena bapak obunya susah menerima penjelasan. Pentingnya pendidikan tentang tata krama tidak terlalu digubris oleh sebagian orang tua. Yang penting anaknya bisa cerdas, menguasai ilmu ini ilmu itu, dan bisa mengajari ke siapa saja. Tanpa adanya tuntunan dari guru dan orang tua, bisa jadi ilmu pengetahuan yang diterima putra-putrinya malah menyalahi adab dan sopan santun.

Dalam kenyataannya ada saja kasus orang tua dibentak, guru dipukul, sampai ibunya sendiri trga dibunuh. Pengajaran yang kurang sesuai dapat menjadikan anak semakin menjadi-jadi. Kalau terlalu banyak dimanja, anak tidak bisa mandiri. Kalu terlalu dikekang anak juga tidak bisa berkembang. Maka, ibarat kopi racikannya harus pas. Gula berapa sendok, kopi berapa sendik, berpa ukuran gekasnya, dan seberapa banyak air yang harus dituangkan harus pas sehingga kopi bisa dinikmati.

Semoga dapat menjadi sebuah pembelajaran, adapun yang sudah dituliskan di atas adalah berangkat dari kasus yang sudah terjadi. Supaya tidak terulang kembali, sukur-sukur kalau bisa melestarikan kembali ilmu-ilmu yang telah diwariskan oleh leluhur. Semoga kita terhindar dari marabahaya.

Kategori: Opini

5 Komentar

Aliza Salsabilla · 10/04/2020 pada 12:33

Ngilengne tetembungan jawa, suwi ora moco jawa… ??

Sarung ireng · 10/04/2020 pada 16:31

Muwening neh, nek enek tarjamhe..???

Erna Imroatur Rosyidah · 11/04/2020 pada 07:04

Sipp.. usulan yang baik,. Suwun mas?

    Fathur Roziqin · 11/04/2020 pada 21:12

    Dipun tengga ugi seratan jawi selajengipun

Fathur Roziqin · 11/04/2020 pada 21:08

Nuwun injih gus, cobi kula serate nggeh. Sawentara wekdal dipun tengga rumiyen

Tinggalkan Balasan

Avatar placeholder

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

19 − eleven =

%d blogger menyukai ini: